Strona przeniesiona pod adres

www.roweremprzezslask.eu.

Serdecznie zapraszamy!

piątek, 14 czerwca 2013

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Skradzione koła i siodełko, to skutek przypinania roweru tylko za ramę.
 

Rowery są kradzione, to żadne odkrycie. Większość z nich albo nie było w ogóle, albo było przypiętych zapięciem, które można sforsować kupionymi w supermarkecie nożycami w ciągu paru sekund. Jak zatem chronić nasz cenny nabytek?
 

Już w momencie kupowania roweru powinniśmy pomyśleć o odpowiednim do jego wartości zabezpieczeniu. Aż dziwi nierozwaga kupujących, którzy rower za nieco więcej niż parę setek zabezpieczają linką kupioną w supermarkecie za kilkanaście zł. Przecięcie takiej linki zajmuje dosłownie chwilę. Wiadomo nie od dziś, że nie ma stuprocentowego zabezpieczenia przed kradzieżą - podobnie zresztą jak w przypadku kradzieży samochodów, włamań do mieszkań i innych. Możemy jedynie maksymalnie zniechęcić złodzieja i ograniczyć ryzyko kradzieży.

Rodzaje zapięć rowerowych:

1. Szeklowe (tzw. U-lock)

Najlepsze zabezpieczenia tego typu wykonane z pręta z różnego rodzaju stopów, zazwyczaj stalowego lub nawet tytanowego. Kupując takie zabezpieczenie należy zwrócić uwagę na zamek - powinien być na patentowy klucz z kartą kodową, którą musimy okazać aby dorobić kopię klucza. Dobre zapięcie powinno być odporne na działanie bardzo niskich temperatur - inaczej złodziej potraktuje je ciekłym azotem i uderzy młotkiem - w niskiej temperaturze hartowana stal wysokostopowa staje się krucha.

Topowe U-locki, podobnie jak zamki, czy drzwi mogą mieć przyznaną klasę bezpieczeństwa - najwyższa to "C". Aby takie zapięcie spełniało swoja rolę musi być wyprodukowane przez renomowana firmę (np.: Abus, Trelock, czy Kryptonite).          Cena: 200-400 zł
Uwaga: Tego rodzaju zapięcia również są sprzedawane w supermarketach - mimo solidnego wyglądu nie liczmy, że takie zapięcie nas skutecznie ochroni.
Przykładowe solidne zabezpieczenia: szaklowe tzw.u-lock / łańcuch ze stali hartowanej / kabel tzw. steel-o-flex

2. Łańcuch

Profesjonalne zabezpieczenia tego typu również są wykonane ze specjalnych stopów. Mała stalowa kotwa skutecznie zamyka łańcuch w pętlę. Wadą dobrych łańcuchów niestety jest ich waga, od 2 do 3 kg. Jednym z najsłynniejszych przedstawicieli tego rodzaju zapięć jest ważący 2,7 kg łańcuch New York Chain firmy Kryptonie, wykonany z hartowanej stali z dodatkiem boru i manganu.          Cena: do 500 zł

3. Kabel z osłoną
Przez niektóre firmy takie zapięcie nazywane jest "steel-o-flex". To nic innego jak stalowa linka, na którą nawleczone są krótkie tuleje z hartowanej stali tworzące pancerz. Dzięki przegubowemu mocowaniu pierścieni całość jest elastyczna. Konstrukcja jest połączeniem zalet u-locka z zaletami linki - z jednej strony elastyczna, a z drugiej niepodatna na przecięcie nożycami.          Cena: do 200 zł

4. Linki
a) Linka pętla to stalowa, krótka linka w plastikowej osłonie o długości do 80 cm. Najmniej odporna na przecięcie. Może służyć jako dodatkowe zapięcie do przymocowania np.: koła do ramy.

b) Linka spiralna to stalowa, długa linka (nawet do 2 metrów) w plastikowej osłonie. Dobrze nadaje się jako dodatkowe zabezpieczenie - obejmujące wszystkie łatwo zdejmowane części roweru (tj. koła czy siodełko).

Cena: 10-100 zł
Zwykłe, tanie linki pseudo zabezpieczające, których rozcięcie zajmuje złodziejowi kilka sekund

5. Blokada na tylne koło
Bardzo popularna wśród użytkowników rowerów miejskich w krajach silnie zroweryzowanych tj. Holandia, czy Dania. Blokada zakładana jest na stałe do górnych rurek tylnego widelca. Ma formę otwartego pierścienia obejmującego oponę i obręcz. Po zamknięciu zamka specjalnym pałąkiem, koło zostaje zablokowane, tak że się nie może ono kręcić. Taki zamek bardzo się przydaje gdy musimy zostawić rower miejski przed sklepem i mamy go cały czas na oku. Jego zamykanie trwa dosłownie chwilę, a złodziej nie może na niego wsiąść i szybko odjechać.

Ponieważ zapięcie jest na stałe mocowane do roweru musi ono być odporne na działanie warunków atmosferycznych - dzięki osłonie z plastiku, lub metalu. Zapięcia tego typu produkuje w szerokiej gamie firma Axa-Basta.          Cena: do 200 zł

Rodzaje zamków:

1. na klucz
Najlepsze zamki są z patentowymi kluczami dwustronnymi, podobnymi do tych w samochodach lub o kształcie tulei z wieloma nacięciami.

2. szyfrowe
Te z kolei nie stanowią dobrego zabezpieczenia. Niektóre podobno można otworzyć "na słuch" lub wyczucie.

Podsumowując
Z pewnością dobrego zapięcia nie kupimy w supermarkecie za kilkanaście zł. Takie pseudo-zabezpieczenia dają fałszywe poczucie bezpieczeństwa i są do otwarcia przez złodzieja w kilka sekund! Jednak uważajcie, gdyż nawet jeśli posiadamy najlepsze zabezpieczenie, na nic się ono zda jeśli rower zostanie przyczepiony do słabszego elementu niż samo zabezpieczenie (krata, barierka, stojak rowerowy). Pomysłowość złodziei nie ma granic. Po co forsować najlepszy U-lock za 300 zł, jeśli rower został przypięty do słupa ze znakiem drogowym? Prościej zatem odkręcić znak i przełożyć rower z wspaniałym zabezpieczeniem górą... Zapinając zatem Wasze rowery czy to U-lockiem, łańcuchem, czy też stalową linką pamiętajcie by umocować rower w taki sposób, aby spiąć ramę i koło do solidnego stałego elementu!
Rozsądek, rozwaga i dobre nawyki połączone z solidnymi zabezpieczeniami mechanicznymi to nie gwarancja, ale jedyny sposób na ochronę naszego roweru przed złodziejem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz