Strona przeniesiona pod adres

www.roweremprzezslask.eu.

Serdecznie zapraszamy!

piątek, 19 lipca 2013

Ruda Śląska przyjazna dla rowerzystów

Zobacz więcej zdjęć
W pełni oznakowana i wyposażona w odpowiednią infrastrukturę 15 km trasa rowerowa została oddana dziś do użytku w Rudzie Śląskiej. To nie koniec rowerowych inwestycji w mieście - w najbliższych miesiącach przebudowane zostaną trzy istniejące szlaki rowerowe. Władze miasta planują też budowę trasy rowerowej, która połączy północne dzielnice miasta z południowymi.

- Rzesze rowerzystów, którzy korzystali z gotowych odcinków trasy już w trakcie jej budowy, są najlepszym dowodem na to, że inwestycje w infrastrukturę rowerową są nam bardzo potrzebne – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – Mogę obiecać, że nie powiedzieliśmy ostatniego słowa w tym zakresie i nasi mieszkańcy już niedługo będą mogli korzystać z kolejnych odcinków tras rowerowych – zapewnia prezydent.

Oddana do użytku trasa swój początek ma w rejonie ul. Zabrskiej w Zabrzu, a koniec w pobliżu ośrodka Radoszowy w Kochłowicach. Prace przy jej budowie polegały głównie na uporządkowaniu i wyrównaniu istniejących ścieżek leśnych i polnych oraz przystosowaniu ulic do ruchu rowerowego. Kluczowym elementem inwestycji było również oznaczenie trasy. Na całej jej długości pojawiły się zarówno tabliczki szlaku rowerowego, jak i oznakowanie pionowe i poziome. Bardzo ważne było również zapewnienie bezpieczeństwa rowerzystom.

– Na ulicy 1 Maja i Piłsudskiego zainstalowane zostały specjalne azyle dla pieszych i rowerzystów, dzięki którym mogą oni bezpiecznie przekroczyć ulice. Dodatkowo na ulicy Piłsudskiego za pomocą 1,5 m pasów pomalowanych na czerwono i separatorów ulicznych oddzielony został ruch rowerowy od samochodowego – wyjaśnia Jacek Otrębski z Wydziału Dróg i Mostów. Dobrą wiadomością dla amatorów jazdy na dwóch kółkach jest również to, że w ramach oddanej do użytku inwestycji powstała  tzw. infrastruktura okołorowerowa.  Na początku i na końcu trasy znalazły się miejsca wypoczynku ze stojakami na rowery oraz ławostoły – wylicza Jacek Otrębski.

Budowa trasy pochłonęła 240 tys. zł. Miasto może jednak liczyć na częściowy zwrot kosztów dzięki unijnemu dofinansowaniu. W maju okazało się bowiem, że złożony w 2011 r. przez władze Rudy Śląskiej wniosek na budowę w mieście tras rowerowych, który wcześniej znajdował się na liście rezerwowej Urzędu Marszałkowskiego, trafił na listę inwestycji przeznaczonych do realizacji.

– Władze województwa przy wyborze projektów z listy rezerwowej oceniały stopień ich realizacji, dlatego zdecydowały się na dofinansowanie inwestycji, które już zostały zrealizowane, bądź są w trakcie realizacji – a tak było właśnie w naszym przypadku - tłumaczy Aleksandra Kruszewska z Wydziału Rozwoju Miasta.

Co ważne unijne dofinansowanie obejmie także przebudowę trzech istniejących już szlaków turystycznych. Pierwsza z nowopowstałych w ten sposób tras połączy tereny leśne przy ul. Podlaskiej z rozlewiskami potoku Jamna na granicy z Mikołowem i będzie miała długość ponad 7,7 km. Kolejna trasa o długości 2,2 km przebiegać będzie od granicy z Katowicami na nasypie po byłej linii kolejowej przez tereny leśne oraz wzdłuż pól do ul. Ligockiej, gdzie połączy się z pierwszą z tras. Ostatnia trasa rozpoczynać się będzie na granicy z Mikołowem i prowadzić będzie ul. 1 Maja, gdzie łączyć się będzie również z pierwszą z tras.

– Prace budowlane, które prowadzone będą w ramach inwestycji, polegać będą głównie na uporządkowaniu i wyrównaniu istniejących ścieżek leśnych i polnych oraz przystosowaniu ulic do ruchu rowerowego – tłumaczy Jacek Otrębski.

Realizacja wspomnianych trzech tras planowana jest w przyszłym roku. W pierwszej kolejności rudzcy samorządowcy muszą dokonać aktualizacji projektu oraz w drodze przetargu wyłonić wykonawcę robót. Przy aktualizacji projektu uwzględnione zostaną uwagi i spostrzeżenia rowerzystów korzystających z oddanej dziś do użytku trasy rowerowej.

Władze Rudy Śląskiej mają dalsze plany związane z rozwojem infrastruktury rowerowej.

– Podczas moich rozmów z mieszkańcami wielokrotnie zwracali oni uwagę na potrzebę budowy ścieżek i tras rowerowych. Moim marzeniem jest, by taka trasa połączyła północne dzielnice miasta z tymi na południu, tak by mieszkańcy Goduli, czy Orzegowa mogli na rowerze wybrać się np. do Aquadromu w Halembie. Na pewno będziemy czynili starania, by taka trasa w Rudzie Śląskiej powstała – obiecuje prezydent Grażyna Dziedzic.

Wszystkie trasy, które powstają w ostatnim czasie w Rudzie Śląskiej są elementem szerszej koncepcji budowy ścieżek rowerowych w mieście. Zakłada ona budowę ok. 95 km tras i 11,8 km szlaków rowerowych. Co ważne, koncepcja ta jest wykorzystywana na bieżąco podczas realizacji inwestycji drogowych.

– Jeżeli przebudowujemy drogę, przy której zaplanowano przebieg trasy rowerowej, uwzględniamy ten fakt i przy realizacji takiej inwestycji oddajemy też do użytku fragment nowej ścieżki rowerowej – tłumaczy Grażyna Dziedzic.
W ten sposób w ubiegłym roku wzdłuż ul. Kokotek powstało 0,4 km ścieżek rowerowych, natomiast wzdłuż ul. Kokota 1,8 km. Kolejne 1,5 km powstało w pobliżu węzła trasy N-S. W tym roku 0,5 km odcinek ścieżki rowerowej powstanie wzdłuż przebudowywanej ul. 1 Maja na odcinku od ul. Klary do ul. Szyb Walenty.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej udostępnionych dla rowerzystów było  blisko 8,5 km ścieżek rowerowych. Teraz rowerzyści będą mieli do dyspozycji ponad 23 kilometry tras.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz