Strona przeniesiona pod adres

www.roweremprzezslask.eu.

Serdecznie zapraszamy!

czwartek, 18 lipca 2013

Trochę historii roweru


John Kemp Starley
pierwowzór roweru współczesnego
  • 1493 r. - Wynalezienie roweru przypisuje się Leonardowi da Vinci. Pierwsze szkice pojazdu, przypominającego dzisiejszy rower odnaleziono podobno wśród notatek Leonarda da Vinci. Dokładny szkic wehikułu z 1493 roku miał być dziełem ucznia Leonarda – Giana Giacomo Caprottiego. Niestety, naukowcy nie mają pewności co do autentyczności tego rysunku.
  • 1816 r. - Pierwszy udokumentowany prototyp roweru pochodzi z 1816 roku. Skonstruował go niemiecki baron Karl von Drais de Sauerbrun. Pojazd Karla von Draisa wprawiało się w ruch odpychając się nogami od ziemi. Dlatego też baron nazwał swój wynalazek – Laufsmachine – maszyną do biegania. Prasa ochrzciła go jednak – od nazwiska konstruktora – drezyną. Z początku Laufsmaschine była mocno niedoskonała. Baron von Drais nieustannie udoskonalał jednak swój wynalazek. Wyposażył go w końcu w, połączony z kierownicą, obrotowy widelec przedni, dzięki któremu kierowca mógł skręcić, nie schodząc z pojazdu. Wehikuł ten osiągał prędkości od 10 do 15 km/h.
    Maszyna do biegania została opatentowana w 1818 roku – był to oficjalnie pierwszy dwukołowy, sterowany przez człowieka pojazd.
  • 1839 r. - Pierwszy napęd rowerowy pojawił się w 1839 roku. Szkocki kowal Kirkpatrick MacMillan wymyślił mechanizm napędowy, dzięki któremu nie trzeba już było odpychać się nogami od podłoża. Zainstalował on z przodu pojazdu dwa ruchome ramiona przymocowane za pomocą prętów do tylnego koła. Wprawienie kół w ruch wymagało oparcia stóp na ramionach i wciskania ich na przemian. Wynalazek Szkota nie zrobił oczekiwanej kariery.
  • 1845 r. - Gottlieb Mylius i Phillipp Fischer opracowali pojazd z przednim napędem.
  • 1861 r. - Era rowerów zaczęła się dopiero wraz z zastosowaniem mechanizmu korbowego. Pierre Lallement i Pierre Michaux jako pierwsi do napędu roweru zastosowali pedały. Kierowca wprawiał pojazd w ruch, obracając pedałami. Przełomu tego dokonali w 1861 roku Francuzi: właściciel warsztatu produkującego wózki dziecięce – Pierre Michaux oraz mechanik – Pierre Lallement. Pojazd Michauxa i Lallementa nazwany został welocypedem.
    Pierwszy model welocypedu ważył aż 50 kg. Drewniane koła pojazdu obito żelazem. Zamiast drewnianych żerdzi, łączących koła, zastosowano stalowe pręty.
  • 1868 r. - Gulimet i Meyer skondstruowali przekładnię łąńcuchową.
  • 1869 r. - James Starley i William Hunter skonstruowali koło z drutowymi szprychami.
  • 1869 r. - Johann Trefz opatentował napęd korbowy tylnego koła.
  • 1884 r. - James Starley zastosował łańcuch nałożony na koło zębate, umieszczone na osi przedniego koła roweru.
  • W latach 1884-1885 John Kemp Starley, bratanek Jamesa Starleya, opracował pierwowzór roweru współczesnego. Wyposażony w koła równej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio  z widelcem i tylne koło napędzane przekładnią łańcuchową. Pojazd nazywał się Rover (wędrowiec), stąd pochodzenie polskiej nazwy.
  • 1873 r. - Harry John Lawson skonstruował pierwszy model roweru z łańcuchem i przekładnią. Swój pojazd nazwał on bicykletką. Bicykletka, choć niepopularna, okazała się być bardzo ważnym ogniwem w ewolucji roweru. W połowie lat 80. XIX wieku, bratanek Jamesa Starleya, John Kempa Starley, opracował model z łańcuchem, przekładnią, bezpośrednio skręcaną kierownicą i kołami jednakowej wielkości. Rowery Starleya (o nazwie „Rover”) były szybkie i bezpieczne.
  • 1888 r. - Kolejnym krokiem milowym w historii roweru było wynalezienie przez Johna Dunlopa pneumatycznego ogumienia. Zastąpiło ono, z korzyścią dla komfortu jazdy i uzyskiwanych prędkości, stosowane dotychczas opony z pełnej gumy.
  • 1893 r. - Zastosowanie pierwszych przerzutek.
  • 1902 r. - Torpedo, czyli wolnobiegowa piasta rowerowa, zostało wprowadzone w 1902 roku przez niemieckiego mechanika Ernsta Sachsa. W tym samym czasie swoją przekładnię (początkowo dwu-, a później trzybiegową) opatentowali Henry Sturmey i James Archer.
  • 1962 r. - Pojawił się składak.
  • 1978 r. - W Kalifornii wyprodukowano pierwsze rowery górskie.
  • XX wiek to dla roweru okres stabilizacji. Nie pojawiają się już rewolucyjne zmiany konstrukcyjne na miarę tych z wieku XIX. Ustalona w początku XX stulecia konstrukcja roweru jest ciągle doskonalona, między innymi poprzez konsekwentne zmniejszanie wagi pojazdu, wykorzystywanie nowych materiałów do jego budowy, wprowadzanie lepszych amortyzatorów, hamulców, etc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz