Zapraszamy do zwiedzania wystawy do 23 lutego 2014 r.
Otwarcia wystawy dokonał dyrektor MOK Dariusz Taborek, witając gości oraz przedstawiając autora prezentowanej kolekcji rowerów i innych zabytkowych przedmiotów.
Następnie redaktor Wojciech Mszyca zaprezentował zebranym na wystawie gościom swoje zbiory mówiąc iż „ zabytkowych rowerów ma 17 – wszystkie sprawne, na chodzie. W Dziale Kultury Dawnej MOK w Sławkowie zobaczyć można osiem rowerów-weteranów z lat 1926-1950, w tym pięć przedwojennych, ponad 75-letnich. Najstarszy z eksponatów – pod nieobecność polskiego, katowickiego Ebeco z 1925 r., który jest obecnie na wystawie w Niemczech, w Oberschlesisches Landesmuseum w Ratingen – to 88-letni Adler 23a z 1926 r. Dwa inne adlery to unikatowy 3-biegowy A-3GG z 1936 r. oraz damka A-208 z 1950 r., zdobywczyni m.in. siedmiu Złotych Plakiet „Adler-Sternfahrt”. Rzadkim egzemplarzem jest polski, warszawski Rybowski z 1935 r., a ozdobą ekspozycji 76-letnia „Piękność z Saksonii”, czyli błękitna damka Diamant 69 z 1938 r. Towarzyszą jej młodsza damka Diamant 208 z 1950 r. oraz czerwony Naumann M30 z 1937 r. i niemiecko-rosyjski Simson-Awtowelo z 1950 r. Rowerowy dzieciak, maskotka wystawy to rometowski Smyk 1 z lat 80. Eksponowane są także zabytkowe części, osprzęt i narzędzia, szyldziki-emblematy, medale i odznaki, dokumenty, wydawnictwa, reklamy oraz inne okołorowerowe varia.
Wszyscy zebrani na wernisażu byli pod ogromnym wrażeniem nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim pasji Pana Wojciecha, który przez ponad godzinę odpowiadał na pytania i przeprowadził wspaniały wykład dotyczący historii roweru nie tylko w Polsce, ale również w Europie.
Do zebranych uczestników wernisażu dołączył także burmistrz miasta Bronisław Goraj, który osobiście pogratulował pasjonatowi wspaniałej kolekcji. Warto podkreślić, że wszystkie eksponowane na wystawie rowery zarówno przedwojenne jak i powojenne są na chodzie, można na nich jeździć. Pan Wojciech obecnie jeździ na rowerze z 1925 roku.
Wojciech Mszyca (rocznik 1947) po 37 latach pracy dziennikarskiej poświęca obecnie na emeryturze więcej czasu pozazawodowym, np. kolekcjonerskim zainteresowaniom, w tym m.in. zabytkowym rowerom. Mieszka w Katowicach, ale jest przede wszystkim miłośnikiem swojej małej ojczyzny - rodzinnych Żarek (tzw. Żydowskich) na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.
Od innych cyklistów odróżnia go to, że wędruje i startuje na rowerach historycznych, które - choć sam ma 67 lat - są starsze od niego o lat ponad 20 lub są niewiele młodsze, co najmniej 50-letnie. Dodatkowo prezentuje je w kraju i za granicą. Zdobywa puchary, dyplomy, medale i inne laury, ale zależy mu przede wszystkim na popularyzacji zabytkowych rowerów, jako tzw. ruchomych zabytków techniki, które poprzedzają historycznie inne weterany szos – samochody i motocykle. Na tym polu, otrzymał w 2000 r. ministerialną Złotą Odznakę „Za opiekę nad zabytkami”, w 2006 r. został laureatem Nagrody Marszałka Woj. Śląskiego za ochronę i upowszechnianie dóbr kultury oraz otrzymał Dyplom Ambasady Izraela „Za ochronę dziedzictwa kultury żydowskiej w Polsce”. W 2009 r. uzyskał stypendium Marszałka Woj. Śląskiego w dziedzinie kultury. W 2011 r. zdobył wyróżnienie w III Konkursie Wojewody „Śląskie na 5”, w kategorii Kultura. W 2013 r. Nagroda Marszałka Woj. Śląskiego „Marka – Śląskie” w kat. Dziedzictwo Kulturowe Śląska oraz marszałkowski Dyplom „Za zasługi dla rozwoju turystyki w woj. śląskim”.
Oprócz historycznych rowerów gromadzi wszystko, co się z nimi wiąże – zabytkowe szyldziki-emblematy, medale i odznaki, lampki, siodełka, pompki, torebki narzędziowe, dokumenty, fotografie, literaturę... Zebrał np. liczące po kilkadziesiąt sztuk unikatowe kolekcje pudełeczek na... łatki do dętek (tzw. apteczki kolarza) i kluczy rowerowych, sygnowanych znanymi markami. Te przedmioty mają nie tylko wartość zabytkową, ale wiążą się także z ludzkimi losami i historią. Na przykład dokument zarekwirowania roweru na rzecz wojska we Wrześniu 1939; rozporządzenie z 1942 r. SS i Policji z Krakowa o obowiązku zgłaszania rowerów; zgoda (po rosyjsku) na używanie roweru w 1945 r.; Medal „Pamiątka biegu 105 km o puchar wędrow. f-y Ebeco kl. cykl. Katowice 1925” czy medal znanego kolarza chorzowskiego Ruchu, Roberta Nowoczka, za VII miejsce w pierwszym po wojnie VI Wyścigu Kolarskim Dookoła Polski w 1947 r. Od września ub.r. można to wszystko – a także kilka innych zbiorów - zobaczyć w prywatnym katowickim minimuzeum pn. M1 Cyklisty
(wstęp wolny, po skontaktowaniu się – Kustosz Muzeum: Wojciech Mszyca tel.60558153, Osiedle Paderewskiego w Katowicach, ul. Sikorskiego 32).
Na swych zabytkowych rowerach startował również jako zawodnik-amator w rozmaitych imprezach rowerowych (m.in. maratony MTB w Ogrodzieńcu, Sosnowcu-Maczkach, Krakowie, Silesia Cup w Chorzowie, czasówka podczas finału „Polski na rowery” Warszawa 2010), zdobywając różne laury (np. tytuł Najciekawszego Pojazdu Zabytkowego w Tarnogórskim Konkursie Elegancji VIII Parady Pojazdów Zabytkowych, w Niemczech 7-krotnie Złotą Plakietę „Adler-Sternfahrt” oraz Srebrną Plakietę w 2013 r., puchary i dyplomy za I, II, III i dalsze nagradzane miejsca). Jest członkiem międzynarodowego Adler-Motor-Veteranen-Club (ok. 450 miłośników z 16 krajów świata) oraz Koła Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Śląskiego. Swoje zabytkowe jednoślady pokazywał na kilku wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju (m.in. Muzeum Historii Katowic, Muzeum Śląskie, Muzeum „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej, Muzeum Miejskie w Tychach, Oberschlesisches Landesmuseum w Ratingen, V, VI i VIII Parada Pojazdów Zabytkowych w Bytomiu, Motor Bike Show 2008 w Expo Silesia Sosnowiec, Langteam MTB 2009 w Nałęczowie, katowickie etapy Tour de Pologne'10 i '11, finały akcji „Polska na rowery” - Warszawa'10 i Kielce'11, II Jarmark „na Nikiszu”, rajd „Na kole kole Nikisza'11,'12”), Industriada'11,'12,'13 a także w Czechach i Niemczech (jako pierwszy i jedyny Polak m.in. 33. IVCA Rally'2013 w Veseli n. Moravou, 11-krotnie na zlotach Adler MVC, 3-krotnie na Diamant-Fahrertreffen, 4-krotnie podczas spotkań Fahrrad-Veteranen-Freunde-Dresden, 3-krotnie na Velocipediade - Berlin'08, Varel'09 i Lipsk'11).
Na I Ogólnopolskim Zlocie Miłośników Rowerów Zabytkowych „RetROWERiada 2012” w Poznaniu jego Ebeco z 1925 r. zdobył I miejsce w kat. Najstarszy Rower Produkcji Polskiej, a Diamant 69 z 1938 r. II miejsce w kat. Najlepiej Odrestaurowany Rower (na II RetROWERiadzie'2013 odpowiednio II i III miejsca).
Bardzo ciekawy zlot miłośników rowerów oraz ciekawy wpis :)
OdpowiedzUsuń